Een ETF vergelijken met sprinters, turbo's en speeders

Ik ga hier een ETF vergelijken met sprinters, turbo’s en speeders. Al die race benamingen slaan waarschijnlijk op de snelheid waarmee u rendement kunt maken maar bedenk wel dat ze ook van toepassing zijn op de snelheid waarmee je total loss kunt crashen.

Net als een ETF zijn al die belegging snelheidsmaniakken derivaten maar daar houdt de vergelijking dan ook meteen op. Het grote verschil zit eigenlijk in de hefboom die speeders, sprinters en turbo’s hebben.

Die hefboom zorgt voor een kans op hoog rendement met een relatief lage investering maar die hefboom heeft ook een stoploss nodig en als die aangetikt wordt is het game over en alle centjes kwijt.

Simpel uitgelegd werkt het als volgt: Als je met 100 Euro aandelen van 10 Euro per stuk koopt krijg je er 10. Maar met sprinters, turbo’s en speeders kun je ook met 100 Euro 50 aandelen van 10 Euro kopen.

Je betaald dan geen 10 maar slechts 2 Euro per aandeel en de overige 8 Euro die het aandeel kost stelt de bank ter beschikking tegen een vergoeding die dagelijks met de koerswaarde verrekend wordt. Doordat je nu met 5 keer zoveel aan het beleggen bent kan de winst dus ook 5 maal zo hoog zijn.

De keerzijde is dat het eventuele verlies ook 5 keer zo hoog kan zijn met als echte domper de stoploss. De uitgever van speeders, turbo’s en sprinters wil namelijk nooit geld verliezen en zal nog voordat het gefinancierde deel in gevaar komt via een stoploss alles ineens verkopen en het resultaat is dan meestal dat je als belegger al het geld kwijt bent.

Je kunt ook nog uit een hele keur aan verschillende hefbomen kiezen en zowel long als short gaan is mogelijk. Er zijn overigens ook inmiddels een paar ETF producten met hefboom maar dat zijn in mijn ogen geen “echte”  ETFs dus die laat ik buiten beschouwing in onderstaande vergelijking.

De kosten van een ETF vergelijken met speeders, turbo’s en sprinters

Allereerst de broker kosten. Nu verschilt dit per broker maar globaal gezien zijn de kosten ongeveer vergelijkbaar tussen de 2 producten. Dan de kosten die een uitgever van die producten doorrekend.

Ik kan niet zeggen dat men echt hun best doet om die kosten goed inzichtelijk te maken. Bij een ETF is het vaak wel beter te achterhalen maar ook dan blijf ik nog wel eens met wat vragen zitten. Ruwweg kun je zeggen dat voor beide producten kosten zijn om ze te maken.

Bij sprinters, turbo’s en speeders heb je dan ook nog de financieringskosten waardoor je over het gedeelte wat de uitgever voor je betaald ook rente moet betalen.

Hoe hoger de hefboom des te meer rente maar hoe hoog die rente is? Dat is de dagrente met een opslag en deze wordt dagelijks voor beurs verrekend en nee je krijgt geen overzicht hiervan.

Ik heb een eenvoudigere manier om inzicht te krijgen in de kosten van een product en dat is de spread oftewel het verschil tussen de bied en de laatkoers. Deze koersen kunnen natuurlijk door posities van andere beleggers tot stand komen maar zeker op wat slappere tijden kun je de bied en laatkoersen van de uitgevers zelf goed zien.

Wat dan opvalt is dat de spreads bij turbo’s, sprinters en speeders heel groot kunnen zijn en ook niet constant zijn. Zeker bij turbulentie op de markten zijn de spreads vaak belachelijk groot. Ook zijn deze producten er berucht om af en toe gewoon geen bied en laatkoersen te geven op moeilijke momenten, ik heb dit zelf al heel vaak mogen aanschouwen.

Als belegger zit je dan met de handen in het haar want je ziet de onderliggende waarden wel voor de juiste prijs maar het is lastig om dan effe snel de prijs van een sprinter, turbo of speeder te bepalen zodat een limietorder opgeven heel lastig wordt en bestens is dan geen optie.

Door al die verschillende aanbieders met ook nog eens diverse hefbomen is er meestal gewoon te weinig handel met als gevolg een veel te hoge spread en dat zie ik als extreem hoge kosten bij sprinters, turbo’s en speeders.

Bij een ETF bestaat dit probleem veel minder. Uitgevers van een ETF zijn vaak grote partijen die wereldwijd werken dus genoeg handel en dus lage spreadkosten. Ook de gedachte bij ETF uitgevers is totaal anders men ziet een lage spread als een visitekaartje en zorgt er dus voor dat die laag is.

De banken die speeders, turbo’s en sprinters uitgeven zitten teveel aan winst maken te denken en knippen en scheren de bijna altijd particulieren die hierin beleggen. ETF beleggers zijn particulieren maar ook heel veel professionele partijen en die pikken geen ongein van een ETF uitgever.

Een kleine ETF uitgever die in een niche markt opereert kan wel met een wat hogere spread komen maar dit zijn uitzonderingen. Kortom de totale kosten bij een ETF liggen meestal stukken lager dan bij sprinters, speeders en turbo’s met als hoofdoorzaak de spreadkosten.

Het risico vergelijken tussen een ETF en sprinters, speeders en turbo’s

Met een normale ETF beleg je meestal in heel wat aandelen tegelijkertijd. De kans dat al die bedrijven in een sector waarin je met een ETF belegt op de fles gaan is te verwaarlozen klein.

Al het geld verliezen met het beleggen in de meeste ETFs is daarmee dus onmogelijk. Door de spreiding die de meeste ETFs al vanzelf hebben door in meerdere aandelen tegelijkertijd te beleggen blijft het risico erg beperkt.

Op verlies komen te staan is natuurlijk wel mogelijk maar de tijd nemen en wachten tot het weer bijtrekt zal dan zeker meestal wel mogelijk blijven. Het risico bij speeders, sprinters en turbo’s is wel even van een andere orde.

Door de hefboom werkt een daling al extra hard door dus in korte tijd nog maar de helft van de centjes over hebben is redelijk normaal als het effe tegenzit. De stoploss is echter de echte killer bij aantikken kun je naar je centen fluiten. Met name een spike (een scherpe daling in korte tijd die daarna weer snel hersteld) is dan ook zeker te vrezen.

Omdat al die sprinters, speeders en turbo’s ook al die stops zichtbaar in het orderboek hebben staan spelen andere partijen er nogal eens op in om de stops te laten aantikken om daarna de stukken zelf voordelig te kopen.

Het risico bij een ETF is dus erg laag in tegenstelling tot sprinters, speeders en turbo’s waar het juist zeker bij een grote hefboom extreem hoog is.

Het rendement vergelijken tussen een ETF en sprinters, speeders en turbo’s

Met een ETF is een leuk rendement te behalen maar niet te vergelijken met sprinters, speeders en turbo’s die door de hefboom tot hoge rendementen in staat zijn.

Een goed vergelijk is echter pas als je een flink aantal trades met elkaar gaat vergelijken. Een paar keer eruit getikt zijn met een stoploss zal dan het rendement met sprinters, turbo’s en speeders snel doen verbleken.

Maar als je met iedere trade precies de juiste beslissing hebt genomen zal het rendement bij een ETF normaal een stuk lager zijn. Maar een ETF belegger zal wel beter slapen.

Hoe ik +21% jaarrendement kan maken. Klik hier

Bekijk mijn korte en lange termijn ETF transacties. Klik hier